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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Negreiros, Fauston-
dc.contributor.advisor1LattesNCpt_BR
dc.creatorOliveira, Fernanda Maria de-
dc.creator.LattesNCpt_BR
dc.date.accessioned2023-07-28T11:53:44Z-
dc.date.available2023-07-28T11:53:44Z-
dc.date.issued2019-03-29-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/278-
dc.description.abstractThe attendance to the school complaint in higher education by the psychologist demands from the professional new practices and a critical view about this phenomenon. Therefore, it is necessary to know the college students’ school complaint from the characteristic schooling process of higher education. This research discussed this phenomenon through Critical School Psychology. This way, it aimed to reveal the role of the psychologist in answering the school complaint of higher education at the Federal University of Piauí (UFPI). Historical-dialectical materialism has subsidized this research in a theoretical and methodological way. Nine Psychologists (technical-administrative staff) participated in this study. It was performed Documentary analysis and fieldwork. Data analysis consisted of empirical and theoretical description, establishment of the analysis’ unit and explanation after return to reality. There are four analytical axes. First, Psychologist’s professional profile showed female prevalence, average age of 34 years, a recent insertion at UFPI, most of them graduated from public institutions and professionals with lato sensu and/or stricto sensu postgraduate studies in several areas. The characterization of school complaint showed a broad, complex, multifactorial and specific school complaint in higher education. Attending school complaint made clear the challenges and limitations for the psychologist to address school complaint, from higher education, and the characteristics, skills, and knowledge required for the service. Finally, the actuation models in higher education were three: Clinical, Institutional, and School and Educational Psychology. The results revealed a specific school complaint from higher education. Therefore, produced by factors that are related to this environment that involves teaching-learning process and human development different from another level or modalities of teaching. Given this, at UFPI, psychologists’ practices occur within the scope of individual and institutional care and involve different actors from academic community. In conclusion, it is noticed that this performance challenges the professionals regarding their studies’ incipience and scarceness.pt_BR
dc.description.resumoO atendimento à queixa escolar do ensino superior pelo psicólogo exige dos profissionais novas práticas de atuação e uma visão crítica acerca desse fenômeno. Nesse sentido, deve-se conhecer a queixa escolar do universitário a partir do processo de escolarização característico da educação superior. Esta pesquisa discutiu esse fenômeno através da psicologia escolar crítica. Dessa forma, objetivou revelar a atuação do psicólogo no atendimento à queixa escolar do ensino superior na Universidade Federal do Piauí (UFPI). O materialismo histórico-dialético subsidiou esta pesquisa teoricamente e metodologicamente. Nove psicólogos (técnico-administrativos) participaram desse estudo. Realizaram-se análise documental e trabalho de campo. A análise dos dados consistiu em descrição empírica e teórica, estabelecimento da unidade de análise e explicação após retorno à realidade. Os eixos analíticos são quatro: o Perfil profissional do psicólogo mostrou prevalência do sexo feminino, média de idade de 34 anos, inserção recente na UFPI, maioria formada em instituição pública, profissionais com pós-graduação Lato Sensu e/ou Stricto Sensu em diversas áreas; a Caracterização das queixas escolares evidenciou uma queixa escolar ampla, complexa, multideterminada e específica no ensino superior; o Atendimento à queixa escolar tornou claros os desafios e as limitações para o psicólogo atender à queixa escolar, do ensino superior, e as características, habilidades e conhecimentos necessários ao atendimento; os Modelos de atuação no ensino superior consistiram em três: clínico, institucional e psicologia escolar e educacional. Os resultados revelaram uma queixa escolar que é específica do ensino superior. Portanto, produzida em virtude dos fatores relacionados a esse ambiente que envolve processo de ensino-aprendizagem e desenvolvimento humano diferenciados de outro nível ou modalidades de ensino. Diante disso, na UFPI, as práticas dos psicólogos ocorrem no âmbito do atendimento individual e institucional e envolvem diversos atores da comunidade acadêmica. Conclui-se que essa atuação desafia os profissionais quanto a sua incipiência e escassez de estudos.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2023-07-26T18:36:54Z No. of bitstreams: 2 Psicologia Escolar e Educacional no Ensino Superior.pdf: 3670789 bytes, checksum: b8b385f7ea9e538772fff2c61dcb0143 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.programPPG1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAtuação do psicólogo escolarpt_BR
dc.subjectQueixa escolarpt_BR
dc.subjectEnsino Superiorpt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titlePsicologia Escolar e Educacional no Ensino Superior: atuação do psicólogo no atendimento à queixa escolar da UFPIpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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